I følge statistikk fra Forbruker Europa (ECC) ser det ut til å være en økning i klager på bilutleiefirmaer i Europa. Noe skyldes tvilsom praksis når det gjelder prisopplysninger, og noe skyldes det vi kan kalle regelrett svindel. Les om det du må være oppmerksom på når du skal leie bil på reisen.
Hva regnes som svindel på leiebil?
Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal kalle svindel når man leier bil. Å måtte betale for å ha kjørt flere kilometer enn det som er i henhold til leieprisen er ikke svindel. Derimot er det fusk og bedrag å bli fakturert for skader du ikke har forårsaket. For ordens skyld skiller vi her mellom det som er regelrett lureri, og det som dessverre er prisforhøyende praksis hos enkelte utleieselskap.
Her er de vanligste svindelfellene
Faktura for fiktive skader
Det hender at useriøse aktører trekker deler eller hele depositumet for fiktive skader på bilen. Det typiske er at dette skjer etter at du er kommet hjem igjen fra ferien. Som oftest begrunnes kostnaden med angivelige riper eller småskader i lakken. Problemet til leietakeren er at det er svært vanskelig å motbevise påstanden i ettertid.
Faktura for fiktive bøter
Noen få nordmenn har blitt utsatt for krav for bøter de aldri har pådratt seg. Som regel påstås det at bilen har passert en fartskontroll i for høy hastighet, og at du som sjåfør må betale en bot for dette. Dette kan være renheklet svindel der den angivelige boten er noe useriøse utleiere har produsert selv.
Overfakturering av reelle skader
Det har hendt at kunden blir overfakturert for skader hun eller han er ansvarlig for. Det typiske er at bilen leveres tilbake etter endt bruk, og leietakeren og utleieren stadfester at det er kommet en liten ripe. Denne vedkjennes av leietakeren. Deretter faktureres leietakeren for reparasjoner som er langt mer omfattende enn det den aktuelle skaden skulle tilsi.
Manglende prisopplysninger er mer vanlig
Det er ganske typisk at prisen som oppgis når du bestiller bilen er langt lavere enn det du ender opp med. Dette er ikke nødvendigvis svindel, men kanskje mer tvilsom praksis og noe snikete.
Her er de vanligste årsakene til fordyrelsene.
- Tillegg for påkrevd forsikring
- Tillegg for alder på sjåfør
- Tillegg for antall sjåfører
- Tillegg for tilbakelevering av leiebilen utenom kontortid
- Tillegg for ikke full tank ved tilbakelevering
- Tillegg for endring av bilkategori eller drivstofftype
Vær også oppmerksom på at noen bilutleiefirma tar seg meget godt betalt for alt som kommer i tillegg til ordinær leiepris. Klassikerne er følgende:
- Dyre priser på ekstrautstyr
- Dyre priser på drivstoff når bilen leveres tilbake uten full tank
- Dyre priser på tilleggsforsikring
I tillegg er det noen selskap, og i noen land, som ikke opplyser at merverdiavgift kommer i tillegg. Vær oppmerksom på dette, og spør om skriftlig informasjon dersom du er i tvil.
Mange av problemene knyttet til disse punktene unngår du om du gjør en grundig nok jobb ved bestillingen.
Slik sikrer du deg når du leier bil
- Sjekk alltid hva som er inkludert i prisen du får oppgitt. Be om pris for alt tilleggsutstyr du ønsker å få med i bilen, slik som barneseter, GPS-navigasjon og takstativ. Sjekk også at prisen er i henhold til alderen på sjåføren, samt antall sjåfører.
- Sjekk nøye hvilke forsikringer som inngår i prisen. Mange selskap forsøker å selge deg ytterligere forsikring når du henter bilen, spesielt egenandelsforsikring. Om du ikke har denne delen i kredittkortet eller reiseforsikringen din, bør du bestille fra utleieselskapet når du først booker bilen. Useriøse aktører kan også kreve at du betaler for ekstra forsikring for å få utlevert bilen.
- Les leiekontrakten nøye før du underskriver. Denne underskriver du hos utleier når du henter bilen. Påse at vilkårene stemmer med det du fikk oppgitt da du bestilte.
- Ta bilder eller video av bilen både når du henter den, og når du leverer den tilbake. Få med kilometerstanden, alle vinduer, alle hjul og hele karosseriet. Å ha dokumentasjon kan bli viktig dersom du blir feilaktig fakturert for skader du ikke forårsaket, eller for flere kilometer enn det du egentlig kjørte. Ta runden sammen med utleier.
- Lever bilen tilbake med full tank, og ta bilde eller video av tankmåleren når du leverer. Få med dato og zoom ut slik at det vises at bilen er parkert hos utleier.
- Du bør helst levere tilbake bilen i åpningstiden til bilutleiefirmaet. De fleste klager på dette området er i forbindelse med biler som er levert tilbake utenfor utleierens åpningstid.
- Du bør betale for billeien med kredittkort, og på forskudd (ikke når du står i skranken hos utleier). Kredittselskapene hjelper deg som regel dersom du blir utsatt for svindel, eller dersom det oppstår tvist mellom deg og utleier.
Lei bil fra kjente firma
I undersøkelsen fra ECC går det frem at selv om økningen i klager på leiebil var på 25% fra 2014 til 2016, dreide det seg ikke om mer enn 293 tilfeller. Dette er også fordelt på alle de nordiske landene. Sannsynligheten for å bli svindlet er med andre ord ganske lav. Det skjer langt mer hyppig at billeien blir dyrere fordi kunden ikke satte seg godt nok inn i prisbetingelsene, forsikringskravene og lignende. Dette kan unngås om du er årvåken.
Fellestrekket blant de som blir svindlet er at de fleste leide bil fra små, lokale utleieselskap. Det er også flere tilfeller av klager fra land sør i Europa, sammenlignet med for eksempel de nordiske landene. Bruker du en kjent aktør, som AVIS, Hertz, Budget og så videre, er risikoen minimal når det kommer til regelrett svindel. Følger du i tillegg de rådene som er oppgitt her, skal det også mye til for at du blir negativt overrasket når regninga betales.